Çerez Bilgilendirmesi
İnternet sitemizden en verimli şekilde faydalanabilmeniz ve kullanıcı deneyiminizi geliştirebilmek için çerezler (cookie) kullanmaktayız. Bu web sitesini kullanarak çerezleri kullanmamıza izin vermiş olursunuz.
T.C.
ÇORUM BELEDİYESİ
İMAR VE ŞEHİRCİLİK MÜDÜRLÜĞÜ
ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 - (1) Bu Yönetmeliğin amacı Çorum Belediyesi İmar ve Şehircilik Müdürlüğünün görev
yetki ve sorumlulukları ile teşkilat yapısını ve işleyişini düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 - (1) Bu yönetmelik Çorum Belediyesi İmar ve Şehircilik Müdürlüğünün kuruluş amacı
faaliyet alanları, yönetim statüsü şeması ile yönetici ve diğer personelin görev ve sorumluluk alanlarını
kapsamaktadır.
Dayanak
MADDE 3 - (1) Bu yönetmelik; 5393 sayılı Belediye Kanunu ve ilgili yönetmelikleri ile 3194 sayılı
imar kanunu ve ilgili yönetmeliklerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 - (1) Bu yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Başkan : Çorum Belediye Başkanını,
b) Belediye : Çorum Belediyesi’ni,
c) Müdür : İmar ve Şehircilik müdürü veya müdür vekilini
d) Müdürlük : İmar ve Şehircilik Müdürlüğü
e) Personel : İmar ve Şehircilik Müdürlüğündeki tüm personeli ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kuruluş, Organizasyon Yapısı
Kuruluş
MADDE 5 – (1) İmar ve Şehircilik Müdürlüğü, 22.04.2006 tarihli 26147 Sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Bakanlar Kurulunun “Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve
Standartlarına İlişkin Esaslar Hakkında 2006/9809 Sayılı Kararı” gereğince Çorum Belediye Meclisinin
02.05.2007 tarih ve 06 Sayılı Kararıyla Kurulmuştur.
Organizasyon yapısı
MADDE 6- (1) İmar ve Şehircilik Müdürlüğü, Üst Yönetici olarak Belediye Başkanına ve Belediye
Başkanının yetki verdiği Başkan Yardımcısına bağlı olarak çalışır. Müdürlük bünyesindeki; Planlama işlemleri,
plan faaliyetleri, emlak istimlak işlemleri konularıyla ilgili alt birimlerden oluşur. Organizasyon şemasındaki
yapılanma; Müdür teklifi ve Belediye Başkanının onayıyla oluşur ve yürürlüğe girer. Belediye Başkanı
organizasyon yapısını re’sen değiştirmeye yetkilidir.
(2) İmar ve Şehircilik Müdürlüğünün personel yapısı; Norm Kadro Cetvelindeki unvan ve sayıyı
aşmamak üzere Müdür, şef, memur, işçi ve sözleşmeli personelden oluşmaktadır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluk
İmar ve Şehircilik Müdürlüğünün Görevleri
MADDE 7 – (1) İmar ve Şehircilik Müdürlüğünün görevleri şunlardır;
a. Arazinin halihazır kullanım biçimini saptamak,
b. Kentin ve süregelmekte olan kentleşme olgusunun özelliklerini dikkate alarak kentsel gelişme ve
büyüme hedef ve stratejilerini belirlemek,
c. Kent arazilerinin gelecekteki kullanım amaçlarını belirlemek ve bunu haritalar üzerinde işaretlemek,
d. Yapılaşmayı sürekli izleyerek saptanmış olan norm ölçülere koşut davranışların gerçekleşmesini
sağlamak,
e. Aykırı davranışların saptanması durumunda gerekli yasal yaptırımları uygulayarak aykırılıkların
giderilmesini sağlamak,
f. Kent ölçeğinde konut projeksiyonları yaparak kentsel konut arsalarının üretim koşullarının gelişmesini
sağlamak,
g. Yapılaşma ve kentleşme ile ilgili plan ve kurallara aykırı olarak yoğun insan yerleşmelerine konu
olmuş alanlarda düzenleyici ve geliştirici önlemler almak,
h. Hizmet amaç ve hedefleri, zaman zaman yeni kavram ve yaklaşımlar açısından gözden geçirmek,
i. Hizmetin olabilen her kesiminde nitel ve nicel hedefleri belirlemek, bu hedeflerin
gerçekleştirilebilmesi için mevcut kaynak ve alanları gözden geçirmek ve ek kaynak gereksinimini varsa
bunların sağlanması yoluna gitmek,
j. Çalışma planlaması yapmak, yıllık ve aylık planlar yapmak, çalışmalardan sorunlu olanları açıklık ve
kesinlikle belirtmek,
k. Çalışma sonucunda, raporlama sistemi oluşturmak. Görev ve sorumluluk verilmiş olanlarca, yazılı bir
durum raporu ile görevin gerçekleştirilme durumu açıklanacak,
l. Çalışmalarda elde edilen ilerlemeleri değerlendirmek üzere dönemsel eşgüdüm toplantıları
düzenlemek,
m. Arşivi, fihrist, kayıt ve depolama yönünden sürekli düzenli ve yararlanmaya hazır tutmak,
n. Belediye sınırları içinde süregelmekte olan hızlı kentleşmeyi, nüfus artışını ve gecekondulaşmayı
denetim altına almak ve sağlıklı sonuçlar üretebilecek şekilde yönlendirmek,
o. İl merkezi bazında veri tabanı oluşturmak ve nazım plan formatında bu verileri değerlendirmek,
irdelemek,
p. Planlanmış bölgelerde genel durumu gözden geçirmek ve zaman içinde meydana gelecek
değişikliklere uyarlanmasını sağlamak,
q. Kentsel yerleşme bölgeleri geliştirmek ve bu alanları satın alma ve kamulaştırma yolu ile elde ederek
temel altyapıları getirmek, planlamak, parsellemek ve satmak,
r. Tasfiye edilmeyecek gecekondu bölgelerinde, hazırlanmış imar ıslah planının uygulama alanına
konulmasını sağlamak ve bu amaçla halkın etkili katılımına dayalı uygulama projeleri geliştirmek,
s. Konut envanteri ve projeksiyonları yapmak ve gelecekte meydana gelebilecek konut açığını ve
gereksinimini belirlemek,
t. Çevre sorunlarını kentsel planlama işlevinin tamamlayıcı bir parçası konumuna getirmek, kentsel çevre
kalitesini temel göstergeler itibariyle izlemeye önem vermek ve çevre kalitesindeki bozulmaları saptamak,
u. Belediyenin Strateji biriminin koordinasyonunda hazırlanan Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum
Eylem Planındaki sorumlulukların yerine getirilmesi için gerekli çalışmaları yapmak. Bu kapsamda ;
1)İhtiyaç halinde yönetmelikler üzerinde gerekli düzenleyici işlem tasarılarını hazırlamak ve Belediye
Meclisinde görüşülmek üzere Başkanlık makamına sunmak,
2)Organizasyon şemaları oluşturmak ve bu şemaya uygun idari yapılanmayı tesis etmek,
3)Müdürlük ile müdürlüğün tüm alt birimlerinin görev tanımlarını hazırlamak ve ilgili birimlere ve
personele tebliğ edilmesini sağlamak,
4)Müdürlüğün görev alanına giren işlerle ilgili süreç ve iş akışlarını hazırlamak ve uygulamak,
5)Müdürlük faaliyet alanına giren süreç hedeflerinin gerçekleşmelerini takip etmek ve hedef sapmaları
ile ilgili rapor düzenlemek
6)Uygulamada kullanılacak olan standart formları yada dokümanları hazırlamak ve bu form ve
dokümanları kullanmak,
7)Hizmet standartlarını oluşturarak hizmet alan özel ve tüzel kişilere duyurmak ve mevzuatında
belirlenmiş üst kurumlara bildirmek,
8)Gerekli envanter çalışmalarını yaparak müdürlüğün hassas görevlerini belirlemek ve hassas görevlerin
gereklerini yerine getirmek,
9)Makine ve teçhizatların kullanım talimatlarını, kazalara ve yangına karşı iş güvenliği talimatlarını,
hizmet talimatları ile muayene ve kontrol talimatlarını hazırlamak ve afişlerini ilgili yer ve mekanlara asmak,
10)Müdürlüğün işleriyle ilgili olarak hizmet alan vatandaşın doğru bilgiyle yönlendirildiği ve afiş yada el
kitapçığı şeklindeki rehber çalışmaları yaparak hizmet alan tüm kesimlere duyurmak ve ulaştırılmasını
sağlamak.
İmar ve Şehircilik Müdürünün Görev, Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 8 – (1) İmar ve Şehircilik Müdürünün yerine getirmekle mükellef olduğu görevler şunlardır;
a)Temsil ettiği Müdürlüğün görev alanına giren tüm iş ve işlemlerin; ilgili mevzuatına ve yönetmelikte
belirlenen ilkelere uygun olarak yürütülmesini sağlamak.
b)Personeli, ekipmanı ve müdürlüğün sahip olduğu bilgi ve kaynakları; etkili, verimli ve ekonomik bir
şekilde sevk ve idare etmek.
c)Gerekli denetimleri yapmak/yaptırmak.
d)5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu çerçevesinde;
1)Müdürlüğün stratejik planlarını, performans programlarını, bütçe taslağını ve faaliyet raporlarını
hazırlatmak.
2)Bütçe ödeneklerinin amacına uygun olarak usulünce kullanılmasını sağlamak.
3)Yıl içerisinde giderlerin izlemesini yaparak, bütçe hedeflerinin gerçekleşmesini sağlamaya çalışmak.
4)Harcama yetkilisi olarak harcama talimatı vermek ve giderin gerçekleştirilmesini sağlamak.
5)Müdürlük uygulamalarıyla ilgili harç ve ücretlerinin belirlenmesi konusunda gerekli yasal süreci takip
etmek, işlem süreçlerinde harç ve ücretlerin tahakkuk ve tahsilatının yapılıp yapılmadığını kontrol etmek.
6)Taşınır mal edinilmesi ile ilgili kayıt ve kontrol işlemlerinin usulüne uygun olarak yapılmasını
sağlamak.
e)İhale yetkilisi olarak; yapılacak ihaleler için gerçekleştirme görevlileri ile komisyon üyelerini
belirlemek ve görevlendirmek. İhale sürecini mevzuatına uygun olarak takip edip sonuçlandırmak.
f)Müdürlük personelinin sevk ve idaresiyle ilgili olarak;
1)Müdürlük personeli arasında görev bölümü yapmak.
2)Çalışma koşullarını iyileştirmek.
3)Personelin izin planını yapmak.
4)Hastalık, rapor, doğum, ölüm gibi nedenlerle görevinden ayrılan personelin yerine bir başkasını
görevlendirmek.
5)Alt birimlerdeki faaliyetlerin aksamaması için gerekli önlemleri almak.
(2) İmar ve Şehircilik Müdürü, müdürlüğün görev ve sorumluluklarının ifasında;
a)Belediyenin karar organlarına, kamu kurum ve kuruluşlarına, meslek kuruluşlarına ve gerektiğinde
gerçek ve tüzel kişilere karşı Başkanlık Makamının izni ve onayıyla, şahsen yada evrak üzerindeki imzasıyla
temsil etmeye
b)Personeli, ekipmanı ve müdürlüğün sahip olduğu bilgi ve kaynakları sevk ve idare etmeye,
c)Bütçe ödeneklerini kullanmaya ve Harcama Talimatı vermeye,
d)Alt birimlerindeki personellere yetki devretmeye ve gerektiğinde devrettiği yetkiyi geri almaya,
e)Performans ölçümü ve istatistiki çalışma yapmaya ve yaptırmaya,
f)İş ve işlemleri kontrol etmeye ve denetlemeye, iş ve işlemlerle ilgili her türlü bilgi ve belgeyi istemeye,
g)İhaleler için; Gerçekleştirme görevlilerini belirlemeye ve görevlendirmeye,
h)Taşınır mal kayıt ve kontrol yetkililerini belirlemeye ve görevlendirmeye,
i)Görevlerini yerine getirmeyen ve talimatlara uymayan personel hakkında disiplin sürecini başlatmaya,
j)İşlemlerde usulsüzlük ve yolsuzluğu önlemek için yasal her türlü tedbiri almaya, yetkilidir.
(3) İmar ve Şehircilik Müdürü, müdürlüğünün görev alanlarına giren konulardaki iş ve işlemlerin hukuka
ve belediye mevzuatına uygun olarak yürütülmesinde;
a)Belediye Başkanına ve bağlı bulunduğu Başkan Yardımcısına,
b)Başkanın bilgisi dahilinde Belediye Meclisinin ilgili ihtisas komisyonlarına,
c)Gerektiğinde Belediye Encümenine,
d)Kollektif çalışma gerektiren konularda; çalışmanın öznesi durumundaki birim müdürlüklerine veya
birim sorumlularına yada kurullara, karşı sorumludur.
(4) İmar ve Şehircilik Müdürü, müdürlüğünün görev alanlarına giren konulardaki iş ve işlemlerin hukuka
ve belediye mevzuatına uygunluğunun denetlenmesi sürecinde, Başkanlık Makamını bilgilendirmek kaydıyla;
a)Sayıştay’a,
b)İlgili Bakanlıkların denetim organlarına,
c)Belediye Meclisinin Denetim Komisyonuna,
d)İç Denetim organlarına, gerekli bilgi ve belgeleri zamanında ve eksiksiz olarak ulaştırmakla
sorumludur.
Planlama Biriminin Görevleri
MADDE 9 – (1) Planlama servisini aşağıda belirtilen görevleri yerine getirir;
a)Nazım İmar ve Uygulama planlarını hazırlamak veya hazırlatmak
b)Planlanmış olanlarda, gerekli durumlarda plan değişikliği veya plan revizyonu yapmak.
c)Belediye ölçeğinde ve özelinde aşağıdaki alanlarda kentsel veri tabanı oluşturmak;
1)Nüfus Projeksiyonları,
2)Göç hareketleri
3)Demografik yapı
4)Ekonomik temel
5)Konut stoku, konut gereksinimi ve açığı
6)Düzensiz konutlarla ilgili olarak; Coğrafi alan, Nüfus, Sosyal özellikler
7)Kentsel gelişme ve büyüme eğilimleri
d)Kentsel, çevre kalitesinin planlanması ve yönetimi için gerekli önlemleri almak,
e)Kentleşmenin ve yapılaşmanın hava fotoğrafları yolu ile izlenmesini sağlamak,
f)Kentsel dönüşüm planları yapmak
g)Toplu konut arsaları üretmek
h)Dar ve küçük ölçekli özel alan planlaması ve projelendirmesi çalışmalarına ivme kazandırmak
i)Yeni kentsel gelişme ve yerleşme alanları planlamak ve oluşturmak,
j)Yaşanabilir kent adacıkları oluşturmak,
k)Gecekondu önleme bölgesi planları yapmak,
l)Bireysel plan değişikliği isteklerini değerlendirmek
m)İmar planlarını bilgisayar ortamında güncellemesini yapmak.
Plan Biriminin Görevleri
MADDE 10 – (1) Plan birimi aşağıda belirtilen görevleri yerine getirir;
a)Belediye sınırları içinde, imar planı olan alanlarda arazi ve arsa düzenlemesi yapmak.
b)İmar planı bulunmayan alanlarda yapılacak planlara altlık teşkil edecek halihazır haritalar oluşturmak,
plan revizyonu veya değişikliği yapılacak alanlarda ise halihazır haritaları yapmak ve yaptırmak,
c)Belediye sınırları içerisinde bulunan kadastral parsellerin sayısallaştırılmasını gerçekleştirmek,
d)3194 Sayılı İmar Kanununun 18.maddesi uyarınca uygulama yapmanın yanı sıra, arazi ve büro
kontrolleri yapmak
e)Vatandaşların istemi üzerine, inşaat ruhsatı verilecek yerler için kot tutanağı düzenlemek,
f)Parsel maliklerinin istemleri üzerine 18. Madde uygulaması, ifraz, tevhit, yola terk gibi işlemleri
gerçekleştirmek,
g)İmar çaplarını hazırlamak,
h)İmar, Islah, koruma amaçlı imar planları hakkında bilgi ve imar durumu almak isteyen özel ve resmi
kurum ve kuruluşlara, özel kişilere istenilen belgeleri hazırlamak, vermek,
i)Uygulama imar, koruma amaçlı imar, ıslah imar planları hakkında bilgi almak için başvuranlara sözlü
bilgi vermek,
Emlak İstimlak Biriminin Görevleri
MADDE 11 – (1) Emlak İstimlak Birimi aşağıda belirtilen görevleri yerine getirir;
a)Kamulaştırma yapılacak yerlerin kamulaştırma işlem dosyalarını hazırlamak ve ilgili ünitelere
göndermek.
b)Belediyeye ait taşınmaz malların Tapu Sicil Müdürlüğünden kayıtlarını çıkarmak, listesini
düzenlemek, zemindeki kullanımları tespit etmek,
c)Belediye hizmetlerinin yürütülmesi için, yollar, çocuk bahçesi, yeşil alan vb. yerlerin, Kamulaştırma
Yasası uyarınca, kamu yararına kamulaştırma işlemlerini yapmak, yürütmek,
d)Mülkiyeti hazineye ait kamu hizmetlerine ayrılmış yerlerin Belediyeye devir işlemlerini yapmak,
e)Belediyeye ait taşınmaz malların bütün haklarını korumak, kollamak, gözetmek, daha iyi
değerlendirilmesini sağlamak için çeşitli projeler üretmek,
f)Kamulaştırma ile ilgili 5 yıllık imar programlarına evrak sunmak,
g)Mülkiyetinin tamamı belediyeye ait, uygulama imar planlarında kamu hizmetlerine ayrılmamış
olanların Belediye Meclisi ve Encümen kararları doğrultusunda 2886 Sayılı Devlet İhale Yasası’na göre
satışlarını ve tamamının Mülkiyeti Belediyeye ait olmayan özel kişilerle hisseli olanları diğer hissedarlara veya
müstakil olup ancak uygulama imar planı gereği müstakilen tek başına inşaat yapmaya müsait olmayan
parselleri bitişiğindeki taşınmaz mal sahiplerine, 3194 Sayılı İmar Yasası’nın 17.maddesine göre, satılması
zorunlu olan parsellerin satış işlemlerini yapmak sonuçlandırmak.
h)Yol artığı olup imar planı gereği ihdasen bitişik, parsel sahibine satılacak olan taşınmaz malların
tahmini satış bedellerine ilişkin Kıymet Takdir Komisyonu Raporunun oluşumu için gerekli işlemleri yapmak.
i)Belediyeye hibe edilen, devir edilen taşınmazların tapuda devir işlemlerini, ayrıca şuyulandırma
nedeniyle Belediyeye intikal eden, takas, trampa edilen yerlerin Belediye adına tescil işlemlerinin tapu ve
kadastro müdürlüklerinde yapılmasını sağlamak.
j)İhale yolu ile yapılan satış ve kiralamaların düzenlenmesini sağlamak, yürütülen işlemleri gözetlemek
k)İstimlak edilecek parsellere istimlak şerhinin koydurulması.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ortak Hükümler
Müdürlük Birimlerinin Ortak Görevleri
MADDE 12 – (1) İmar ve Şehircilik Müdürlüğü alt birimlerinin ortak görevleri şunlardır;
a)Belediyenin imara ilişkin hizmetlerinin daha iyi planlanması ve karar alma etkisinin arttırılması
bakımından, beldenin imar sorunları açısı ile denetime konu işyerlerinin saptanması açısından veri tabanları
oluşturmak,
b)Beldenin imar ile ilgili hizmet hedeflerini, yasal, hukuksal ekonomik ve yönetsel sınırlılıkları, dikkate
alarak saptamak,
c)Hizmet hedeflerinin yerine getirilebilmesi için gerekli girdileri, çeşit, miktar, maliyet olarak ayrıntıları
ile belirlemek,
d)Beldenin imar hizmetleri ile ilgili olarak sahip olduğu kaynaklar ve finansal olanakları belirlemek ve
beldenin imar gereksinimlerini yarattığı güç ile karşılaştırmak,
e)Müdürlük içindeki diğer birimlerle beraber yürütülen süreçlerde aksayan tarafları raporlamak,
iyileştirme için öneriler sunmak.
f)Birim personeli arasında işbirliği ve uyumu sağlamak,
g)Personeli isteklendirmek, verimli ve başarılı çalışmayı sağlamak,
Tüm Personelin Görevleri
MADDE 13 – (1) İmar ve Şehircilik Müdürlüğü bünyesindeki tüm personelin yerine getirmekle sorumlu
olduğu görevler şunlardır;
a)Tetkik işlerini, göreve gidecekleri yerleri ve yaptıkları, yapacakları işleri gizli tutar. Bu konuda yetkili
ve ilgilerden başkasına açıklamada bulunamaz.
b)Sınıf, etiket ve unvan farkı gözetmeden her vatandaşa eşit davranır.
c)Mesai bitiminde masa üzerindeki evraklarını kendilerine ait dolap ve masa gözlerine koyar ve kilitler.
d)Herhangi bir nedenle görevlerinden ayrılan personel, korumak ve saklamakla görevli evrakı
kendisinden sonraki göreve başlayan personele devretmedikçe görevinden ayrılamaz.
e)Müdürlüğü ilgilendiren çeşitli hizmetlerin uyumlu ve düzenli yürütülmesi, personel arasındaki ahengin
sağlanması için herkes gayret gösterir. Olumsuz bir durumda konu Müdüre yansıtılır. Müdür bu hususta gerekli
önlemleri alır.
Arşivleme ve Dosyalama
MADDE 14 – (1) Müdürlükte Standart Dosya Planına göre dosyalama sistemi oluşturulur. Birime gelen
yazışmalar ile birim tarafından üretilen yazışmaların paraflı nüshaları Standart Dosya Planına uygun olarak
arşivlenir.
(2) Müdürlükte saklama süreleri dolan dosyalar, her yılın sonunda kurum arşivine aktarılmak üzere Yazı
İşleri Müdürlüğü’ne kayıt altına alınarak gönderilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yönetmelikte yer almayan hususlar
MADDE 15 – (1) İş bu yönetmelikte yer almayan hususlarda yürürlükteki ilgili kanun ve mevzuat
hükümlerine göre uygulama yapılır.
Yürürlük
MADDE 16 – (1) Bu yönetmelik Belediye Meclisi tarafından onaylanmasını takiben 3011 sayılı kanun
doğrultusunda ilan edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17 – (1) Bu yönetmelik hükümlerini Belediye Başkanı yürütür. Şeklinde Meclisçe OY BİRLİĞİYLE
kabul edilmiştir.
İnternet sitemizden en verimli şekilde faydalanabilmeniz ve kullanıcı deneyiminizi geliştirebilmek için çerezler (cookie) kullanmaktayız. Bu web sitesini kullanarak çerezleri kullanmamıza izin vermiş olursunuz.