Çerez Bilgilendirmesi
İnternet sitemizden en verimli şekilde faydalanabilmeniz ve kullanıcı deneyiminizi geliştirebilmek için çerezler (cookie) kullanmaktayız. Bu web sitesini kullanarak çerezleri kullanmamıza izin vermiş olursunuz.
T.C.
ÇORUM BELEDİYESİ
HUKUK İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜ
GÖREV VE ÇALIŞMA ESASLARI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
MADDE 1: Amaç
Bu yönetmelik Çorum Belediyesi Hukuk İşleri Müdürlüğü’nün Kuruluş, görev ve Çalışma esaslarını
düzenler.
MADDE 2: Kapsam
Bu yönetmelik Çorum Belediyesi Hukuk İşleri Müdürlüğü’nün Görev ve Çalışma esaslarını kapsar.
MADDE 3: Dayanak
Bu yönetmelik, 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 15/b maddesine dayanılarak düzenlenmiştir.
MADDE4: Tanımlar
Belediye : Çorum Belediyesini
Başkan : Çorum Belediye Başkanını
Başkan Yardımcısı : Müdürlüğün bağlı olduğu başkan yardımcısını
Müdürlük : Hukuk İşleri Müdürlüğü’nü
İKİNCİ BÖLÜM
Kuruluş, Bağlılık, Birimler, Görev ve Çalışma Esasları
MADDE 5: Kuruluş
Çorum Belediyesi Hukuk İşleri Müdürlüğü, 22.02.2007 tarihli 26442 sayılı resmi gazetede yayınlanan
‘Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik’
Hükümleri gereğince Çorum Belediye Meclisinin 02.05.2007 tarih ve 06 sayılı kararıyla yeniden kurulmuştur.
MADDE 6: Bağlılık
Çorum Belediyesi Hukuk İşleri Müdürlüğü Belediye Başkanı veya görevlendireceği Başkan
yardımcısına bağlı olarak görev yapar.
MADDE 7: Müdürlük ve Müdürlüğe Bağlı Birimler Görev ve Çalışma Esasları
1- Hukuk İşleri Müdürü:
Bu Yönetmelikte belirtilen müdürlük hizmetlerinin zamanında verimli ve düzenli şekilde yürütülmesini
sağlamak,
Müdürlükte görevliler arasında görev bölümü yapmak, izin, hastalık ve çekilme gibi nedenlerle
ayrılanların yerine, bir başkasının görevlendirilmesi ve hizmetlerin aksamaması için gerekli önlemleri almak,
Personellerin gizli sicillerini düzenlemek; her türlü özlük ve sosyal haklarını izlemek; müdürlüğün
çalışma konuları ile ilgili kuruluş ve birimlerle iş birliği kurmak,
Müdürlük personellerinin devam/devamsızlığını izlemek,
Müdürlük servislerinin planlı ve programlı bir şekilde çalışmalarını düzenleyerek, personel arasında
uyumlu bir işbirliği ortamı kurulmasını sağlamak ve çalışmalarını izlemek, denetlemek,
Çalışma verimini arttırma amacıyla, kanunları, idari ve genel yargı kararlarını ve bunlarla ilgili yayınları
satın almak, abone olmak, bunlardan personellerin yararlanmasını sağlamak,
Müdürlükte yapılan çalışmalarla ilgili olarak belli aralıklarla toplantılar düzenlemek, çalışmaları
değerlendirmek,
Müdürlüğe ait bütün kısımların çalışmalarını izlemek, denetlemek ve gerekli direktifleri vermek,
Müdüriyetin kuruluşuna ve yaptığı görevler için ileriye dönük hedefler göstermek,
Müdürlüğün görev alanına giren konularda kesin kararlar vermek, çeşitli konulara ilişkin farklı yollar ve
çözümler arasında son ve kesin seçim yapmak,
Müdür, görev ve çalışmaları yönünden Belediye Başkanına karşı sorumludur. Başkanlık Makamınca;
mevzuat hükümlerine uygun verilen diğer görevleri de yapar.
Hukuk İşleri Müdürü, müdürlüğü’ne ilişkin görev ve yetkilerden bir kısmını avukatlardan birine
başkanın onayı ile devredebilir. İş bu yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce iç genelge ile yapılan devirler
aynı şekilde devam eder.
2- HUKUK SERVİSİ
a) Avukatlar: Müdürlükçe görevlendirilecekleri konu ve alanlarda meslek kuralları ile bağlı olarak
savunma, inceleme, danışma ve temsil görevlerini yürüten ve yetkilerini kullanan meslek mensuplarıdır.
Avukatlar arasındaki görev bölümü Müdürün teklifi ve Belediye Başkanı’nın onayı ile kesinleştirilir. İş bu
yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce kesinleşen görev bölümleri aynı şekilde devam eder.
Avukatlar görevlerinde bağımsızdırlar, asli görevi ile bağdaşmayacak hiçbir görev verilemez ve
çalıştırılamazlar.
b) Kalem Şefi: Hukuk İşleri Müdürlüğünün kayıt, yazışma ve bilgisayar işlemleri, dosya düzenlenmesi,
davalarla ve icra giderleri ile ilgili mutemetlik hizmetleri ve diğer tüm kalem i şlerden sorumlu ve
yürütülmesini sağlar.
c) Bilgisayar Memurları: Müdürlük tarafından hazırlanan yazıları, ihtarnameleri, davalarla ilgili tüm
dilekçeleri daktilo etmek, davalarla ilgili ara karar ve karar sonuçlarını ilgili dairesine karar suretiyle birlikte
göndermek, yazışmaların bir suretini dava dosyasında ve diğer suretini yazışma dosyasında muhafaza etmek ve
diğer tüm yazışma ve dosyalama işlerini yapmakla görevlidir.
d) Takip Memuru: Mahkemelerde davaların açılması ile ilgili işlemleri yürütmek, cevap dilekçeleri, temyiz
dilekçeleri delil listesi vs. dilekçeleri ve eklerini ilgili mahkemelere vermek, ara kararlar gereğince mahkemelerde
yapılması gereken işlemleri yapmak, yapılan işlemlerle ilgili masrafları mahkeme veznesine veya ilgili merciine
yatırarak karşılığında alacağı gider belgelerini teslim etmek, bir suretini dava dosyasında
muhafaza etmek, Belediyece takip edilen davalarla ilgili kararları, Yargıtay ilamlarını tebliğe çıkarmak
kesinleşen ilamlara kesinleşme şerhi verdirtmek ve diğer tüm takip işlemlerini süresinde yürütmekle ve icraya
konu ilamlı ilamsız takiplere ait dosya tanzim etmek. İcra ve ödeme emirlerini hazırlamak, esasa ve fihriste
kaydetmek icra dairelerinde Avukatın yapması gereken işlemler dışında tüm işlemleri yapmakla görevlidir.
e) Hizmetli: Hukuk İşleri Müdürlüğü ve kaleminde günlük işlerini ve verilen görevleri yapmakla
görevlidir.
3- İCRA TAKİP SERVİSİ
Çorum Belediye Meclisi’nin, 08.03.2005 tarih ve 12 sayılı birleşimin 4. maddesi kararıyla çıkartılan
‘Çorum Belediyesi İcra Takip Haciz ve Satış Servisi Kuruluş Görev ve Çalışma esasları Yönetmeliği’
yürürlüktedir.
MADDE 8: Hukuk Servisi Yetki ve Sorumlulukları:
1-Belediye Başkanı, Belediye Encümeni, Belediye Başkan Yardımcıları ile Daire Müdürleri tarafından
istenen konularda Hukuki görüş bildirir.
2-Belediye leh ve aleyhine adli ve idari yargıda açılan ve açılacak davalar ile icra takip işlerini izleme,
sonuçlandırma, İcra Hâkimliklerinde görülen işleri takip eder. Davaya esas olacak ön işlemleri (ihtarname keşide
etmek, delil tespiti yaptırmak vs.) izleyerek sonuçlandırmak görevini yürütür.
3-Temyizden ve karar düzeltmeden vazgeçilmesi, feragat, sulh ve kabul yolu ile davaların
sonuçlandırılması, davadan vazgeçilmesi, takip edilen bir alacak ile ilgili olarak borçluların taksitle ödeme
isteminin kabul edilmesi işlerini Belediye Başkanının yazılı talimatı olması koşulu ile yürütür.
4-Hukuk İşleri Müdürü bir davanın veya icra takibinin açılmasını veya Belediye Başkanı tarafından
açılmış bir davanın veya icra takibinin devam ettirilmesini yararsız gördüğü takdirde durumu Başkanlığa sunarak
alacağı talimata göre hareket eder ve Belediye Başkanınca onay verilmesi koşuluyla açılmış bir davayı veya icra
takibini müracaata bırakabilir.
5-Dava ve icra işlerinin yürütülmesi sırasında Avukatlar dava dilekçesi ile varsa eklerini inceleyip
yapılacak savunmaya dayanak olacak bilgi ve belgeleri ilgili daireden isteyebilecekleri gibi gerektiğinde ilgili
daire görevlileri ile temas kurarak tamamlayıcı bilgileri almakta yetkili ve görevlidirler.
6-Sav ve savunmalar, ilgili üniteler tarafından verilen bilgi ve belgelere dayandırılır. İlgili ünitelerin
yanlış veya eksik bilgi vermesi ile geçerli delil gösterilmemesi durumlarında Avukatlar sorumlu tutulamaz.
Avukatların süre belirterek istemiş olduğu bilgi ve belgelerin, ilgili müdürlük tarafından belirtilen sürede eksiksiz
olarak göndermesi zorunludur.
7-Avukatlar; Hukuk İşleri Müdürü tarafından kendilerine verilen adli ve idari davalar ile işleri sonuna
kadar izlemek, Müdürlüğün görev alanına giren tüm işlemlerde Belediyenin hak, yetki ve çıkarlarının
korunmasına özen göstermek, meslek kurallarının gösterdiği özen ve sadakat yükümlülüğünü yerine getirmekle
yükümlü ve sorumludurlar.
8-Delil tespitleri ivedi konulardır. Üçüncü şahıslar, Resmi Daireler veya Kurumlar tarafından Çorum
Belediyesi aleyhine veya Çorum Belediyesi tarafından bunlar aleyhine delil tespiti yaptırıldığı ve tebliğ ettirildiği
hallerde buna ait belge ve rapor, Hukuk İşleri Müdürlüğü tarafından bekletilmeden ilgili birimlere gönderilir.
9-İlgili birim tespite itiraz edilmesini istediği takdirde itiraz nedenlerini belge ve bilgi ile birlikte açık ve
eksiksiz olarak Hukuk İşleri Müdürlüğüne gönderir. Bu raporlarda genellikle 7 gün itiraz süresi bulunduğundan
ilgili ünite en kısa zamanda incelenmesini bitirerek savunmanın yapılabilmesi için sürenin bitimine en az 3 gün
kala görüşünü Hukuk İşleri Müdürlüğüne vermek zorundadır.
10-Çorum Belediyesi tüzel kişiliği adına gönderilen ihtarnameler ilgili birime havale edilir. İlgili birim
ihtarnameye yanıtını kendisi verir, ancak gerek görüldüğü takdirde Hukuk İşleri Müdürlüğü’nün görüşünü alır.
11-Dava ve takiplere, bir işin yerine getirilmesine veya getirilmemesine ilişkin işlemlere esas olmak
üzere Çorum Belediyesince keşide edilecek ihtarnameler Hukuk İşleri Müdürü tarafından yerine getirilir.
12-Belediye Birimleri tarafından Hukuk İşleri Müdürlüğü’nden görüş istenebilir. Görüş istenirken istenen
konunun ve yapılacak işlemlerin tanımı yapılır. Tereddüt edilen nokta açıklanır. Görüş isteyen birimin konuya
ilişkin düşüncesi ile konu ile ilgili bilgi ve belgeler yazıya eklenir. Görüş isteyen birim görevlileri ile ilgili yasal
düzenlemeleri bilmek zorunda olduklarından bu düzenlemelerde açıkça belirtilen konularda görüş istenemez.
Hukuki görüş ancak yasa, tüzük, yönetmelik ve sözleşmelerde boşlukların olması ya da düzenlemelerdeki
hükümlerin kolay anlaşılamaz olması durumlarında istenebilir. Görüş, Avukatlar tarafından, havale edilen konu
hakkındaki yürürlükteki yasal düzenlemelere göre incelenir ve ilgili birime gönderilir. İş sahipleri tarafından
hukuki görüş istenemeyeceği gibi verilen görüşler hakkında da iş sahiplerine bilgi verilemez. Hukuk İşleri
Müdürlüğü’nce bildirilen görüşler bağlayıcı değildir. Yapılan hizmet açıklama ve yorumlama hizmetidir. Bu
sebeple görüş veren avukatın sorumluluğunu gerektirmez. Görüş isteyen birimin sorumluluğunu ortadan
kaldırmaz.
13-Yargılama sonucunda mahkeme, parasal ödemeye ilişkin karar verdiği takdirde, müdürlük, gerekli
ödemenin yapılması için ilgili Belediye birimine bildirir. İlgili birim tahakkuku düzenleyerek ödenmek üzere
Mali Hizmetler Müdürlüğüne gönderir.
14-Mahkemeler, C. Savcılıkları ve İcra Müdürlükleri tarafından istenilen bilgi ve belgeler, istenilen bilgi
ve belge ile ilgili olan müdürlükler tarafından gönderilecektir. Ancak söz konusu evraklar gönderilmeden öce
Hukuk İşleri Müdürlüğü tarafından incelenecek ve ilgili müdürlükte kalacak nüshasına ‘incelendi’ kaşesi
basılacak ve inceleyenin imzası atılacaktır. İnceleyenin gerekli gördüğü değişiklikler var ise, bunlar ilgili
müdürlük tarafından düzeltilerek, talep eden Mahkemeye, C.Savcılıklarına ve İcra Müdürlüklerine
gönderilecektir. Mahkemeler, C. Savcılıkları ve İcra Müdürlükleri tarafından istenilen adrese, su aboneliği
numarasına, su tüketim bedellerine vb.ne ilişkin hukuki yardım gerektirmeyen bilgi ve belgeler, Hukuk işleri
Müdürlüğü tarafından incelenmeden doğrudan ilgili müdürlükler tarafından gönderilecektir. Hukuk İşleri
Müdürlüğü’nün buradaki görevi, ilgili müdürlüğe hukuki yardım hizmetinde bulunmaktır. Bilgi ve belgelerden
kaynaklanan sorumluluklar ilgili müdürlüklerindir.
MADDE 9: Gelen-Giden Evraka Yapılacak İşlemler:
1- Gelen ve giden evrak, ilgili kayıt defterine tarih ve sayılarına göre kaydedilir. Müdürlük dışına
yazılan evrak zimmetle ilgili birime teslim edilir.
2- Belediye birimleri arasındaki yazışmalar, Hukuk İşleri Müdürü ya da görevlendireceği personelin
imzası ile yürütülür. Belediye dışı yazışmalar Başkan ya da görevlendireceği Başkan Yardımcısı imzası ile
yürütülür. Ancak dava konusu işlemlerde mahkemelere gönderilecek yazılar vekâlet gereği avukat imzası ile
gönderilecektir.
MADDE 10: Arşivleme Ve Dosyalama:
Arşivleme ve dosyalama işlemleri “Standart Dosya Planı” çerçevesinde yapılacaktır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Planlama, Koordinasyon ve Uygulama
MADDE 11: Planlama ve Koordinasyon
Yapılacak iş ve işlemlerle ilgili planlama ve koordinasyon Müdür veya görevlendireceği kişi tarafından
yapılır.
MADDE 12: Uygulama
Yapılacak iş ve işlemler aşağıda belirtilen şekilde uygulanacaktır.
1-Yapılan planlamanın koordinasyon ve uygulaması görevlendireceği Hukuk İşler Müdürlüğü personeli
ile Belediye birimleri ve çalışanları ile ortaklaşa uygulanır.
2- Hukuk İşler Müdürlüğü çalışmalarında görev verilen tüm personel; giyim, kuşam, davranış ve
konuşmalarına azami dikkat etmek zorundadır.
3-Görev verilen personel verilen görevi planlama ve koordinasyon temel ilkelerine uygun bir şekilde
yerine getirmek zorundadır.
4-Görevini aksatan, ihmal eden, yapmayan görevlilere; tabi olduğu yasa ve yönetmelik hükümlerine
göre işlem yapılır.
5-Yazışmalar 2004/8125 sayılı Resmi gazetede Uygulanacak Esas ve Usuller Yönetmeliğine göre
yapılır.
6-Belediye, diğer özel teşebbüs, kamu kurum ve kuruluşlarıyla ortaklaşa kültürel, sosyal etkinlikler
düzenleyebilir.
7- Müdürün verdiği görevleri tüm personel yerine getirecektir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
MADDE 13: Belediye Başkanı ve Belediye Kanunu’nca yetkilendirilen merci dışında Belediye
içersinde başka bir birim ya da merci görevlerinin gereklerine aykırı olarak, Hukuk İşleri Müdürlüğü’nden bilgi,
belge ve rapor isteyemez.
MADDE 14: 5393 sayılı Belediye Kanununun 82. maddesi Belediye lehine Mahkemeler ve İcra
Müdürlükleri ile İcra Hâkimlerince karar altına alınan ve tahsil edilen vekalet ücretleri kadroya bağlı olarak
çalışan Avukatlara ve Hukuk İşleri servisinde fiilen görev yapan memurlara dağıtımı 02.02.1929 tarih ve 1389
sayılı Devlet Davalarını İntaç Eden Avukat ve Saireye Verilecek Ücreti Vekalet Hakkında Kanun hükümleri
kıyas yolu ile uygulanır.
MADDE 15: Bu Yönetmelikte Hüküm Bulunmayan Haller
Bu yönetmelikte hüküm bulunmayan hususlarda yürürlükteki ilgili kanun ve mevzuat hükümlerine göre
uygulama yapılır.
MADDE 16: Yürürlük:
Bu yönetmelik Belediye Meclisinin kabulü ve ilanından sonra yürürlüğe girer.
MADDE 17: Yürütme
Bu yönetmelik hükümlerini Belediye Başkanı yürütülür.
İnternet sitemizden en verimli şekilde faydalanabilmeniz ve kullanıcı deneyiminizi geliştirebilmek için çerezler (cookie) kullanmaktayız. Bu web sitesini kullanarak çerezleri kullanmamıza izin vermiş olursunuz.